Tukee tervettä vanhenemista

  • D-vitamiini 40 µg
  • Sinkki 25 mg
  • Prebiootti
  • Hiivan beetaglugaani
  • B12-vitamiini 1000 µg

Vastustuskykykin vanhenee

Ikääntymisen myötä ihmisen vastuskyky heikkenee. Lunera 55+ on kehitetty heikentyvän immuniteetin tueksi. Se on tervettä vanhenemista tukeva, ikääntyvän ihmisen päivittäinen peruspilleri.

Annostus

Yli 55-vuotiaille 1 tabletti päivittäin esimerkiksi illalla. Purkissa 60 tablettia / 2 kuukauden tarve. Ohjeen mukaista annosta ei saa ylittää. 

Mitä on immunologinen vanheneminen?

  • Hiivan beetaglugaani aktivoi immuunipuolustusta

    • Hiivan beetaglukaani on hiilihydraatti, joka aktivoi immuunivastetta
    • Beetaglukaani vaikuttaa myös veren sokeritasapainoon

    Beetaglukaani on hiilihydraatti, jota on esimerkiksi kaurassa, ohrassa ja hiivassa. Kaurasta ja ohrasta eristetty beetaglukaani auttaa alentamaan veren kolesterolia. Leivontahiivan (1,3)-(1,6)beeta-D-glukaani vaikuttaa elimistön puolustusmekanismeihin usealla monimutkaisella mekanismilla. Beetaglukaani aktivoi mikrobien ”syöntiä” fagosytoosia ja inflammatoristen sytokiinien tuotantoa ja sitä kautta gammainterferonin tuotantoa. In vitro -havainnot osoittavat beetaglukaanin aktivoivan immuunivastetta. Alustavissa kliinisissä tutkimuksissa beetaglukaanin saanti 16 viikon ajan vähensi merkittävästi flunssan esiintymistä ja vaikeusastetta verrattuna lumelääkkeeseen. Beetaglukaani vaikuttaa myös veren sokeritasapainoon.

  • B12-vitamiini tukee ikääntyvää muistia

    • B12-vitamiinin puutetta esiintyy Suomessa pääsääntöisesti ikääntyvillä. Oireita ovat mm. anemia ja muistin ja tunnon häiriöt.
    • Tyypin 2 diabeteksen hoidossa käytettävä metformiini voi vähentää B12-vitamiinin imeytymistä, samoin happovaivoihin käytetyt haponeritystä estävät lääkkeet

    B12-vitamiini (kobalamiini) on vesiliukoinen vitamiini, jota ihminen saa vain eläinperäisestä ravinnosta kuten punaisesta lihasta, maitotuotteista ja kananmunista. B12-vitamiinia tarvitaan entsyymireaktioihin, jotka liittyvät DNA-synteesiin, rasvahappoaineenvaihduntaan ja myeliinin synteesiin.

    B12-vitamiinin puutetta esiintyy Suomessa pääsääntöisesti ikääntyvillä. Noin 10 %:lla ikääntyvistä on todettu B12-vitamiinin puutos. Tämä johtuu yleensä vitamiinin imeytymisen häiriöstä, yleisimmin ns. mahalaukun atrofisesta gastriitista. Normaali ruokavalio sisältää riittävästi B12-vitamiinia, joka varastoituu maksaan. Ikääntyvän ihmisen ruokavalio voi kuitenkin yksipuolistua ja B12-vitamiini puute voi syntyä myös riittämättömästä saannista. B12-vitamiini puutos voi kehittyä kasvisruoka-valiota noudattavilla. 2-tyypin diabeteksen hoidossa yleisesti käytettävä metformiini voi vähentää B12-vitamiinin imeytymistä, samoin happovaivoihin käytetyt haponeritystä estävät lääkkeet (protonipumpun estäjät).

    B12-vitamiin puute aiheuttaa klassisesti anemian, jolle on tunnusomaista punasolujen suurentunut koko. Tärkeätä on korostaa, että B12-vitamiinin puutos aiheuttaa myös neurologisia oireita kuten muistin ja tunnon häiriöitä, lihasheikkoutta ja masennusta. Jos hoito aloitetaan myöhään oireet saattavat jäädä pysyviksi. Tämän vuoksi B12-vitamiin puutosta pitää osata epäillä ajoissa.

    B12-vitamiinin puutoksen aiheuttama anemia todetaan normaalisti verenkuvan tutkimuksessa. Verenkuva ei kuitenkaan tunnista B12-vitamiinin alkavaa puutetta. B12-vitamiin puutos varmennetaan mittaamalla seerumin B12-vitamiin pitoisuus. Nykyään suositellaan ns. aktiivisen B12-vitamiinin mittausta (tutkimusnumero 1142).

    B12-vitamiin puutos korjataan vitamiinihoidolla. B12-vitamiinia voidaan antaa pistoksena tai tabletteina riippuen puutoksen syystä. Ikääntyvillä voidaan käyttää ennaltaehkäisevästi vitamiinivalmisteita.

  • Sinkki aktivoi immuunivastetta

    • Sinkki vahvistaa monella tapaa elimistön puolustusmekanismeja
    • Sinkki estää yleisimmän flunssaviruksen, rinoviruksen, monistumista
    • Sinkkihoito lyhentää flunssan kestoa, jos hoito aloitetaan suurella annoksella heti oireiden alettua

    Sinkki (Zn) on raudan jälkeen määrältään toiseksi suurin hivenaine elimistössä. Ihminen tarvitsee sinkkiä päivittäin, sillä sinkki ei varastoidu riittävästi elimistöön. Hyviä sinkin lähteitä ovat lihatuotteet, äyriäiset, maitotuotteet, täysjyvävilja, pähkinät ja vihreät vihannekset.

    Sinkki vaikuttaa elimistössä monella tapaa. Se osallistuu solun jakautumiseen, proteiinisynteesiin, haavan paranemiseen, DNA synteesiin ja elimistön puolustusmekanismien toimintaan. Sinkki vaikuttaa yli 300 entsyymin toimintaan.

    Kehittyneissä maissa sinkin puute on harvinainen, mutta vanhuksilla on todettu matalia tasoja. Matalat sinkkitasot liittyvät infektioalttiuteen ja hidastuneeseen paranemiseen tulehdussairauksista. Sinkin puute aiheuttaa lisäksi suoliston toiminnan häiriötä.

    Sinkillä on merkittävä tehtävä elimistön puolustusmekanismien toiminnassa. Se vaikuttaa sekä luontaiseen että hankittuun immuniteettiin. Sinkin puute heikentää imusolujen toimintaa ja vastustuskyvyn kaikkia osia. Toisaalta sinkkilisä voi vähentää tulehdusreaktiota ja aktivoida immuunivastetta. Vanhuksilla sinkkilisän on todettu nostavan puolustuskyvylle tärkeiden T-lymfosyyttien määrää.

  • D-vitamiini vahvistaa vastustuskykyä

    • D-vitamiini aktivoi elimistön luontaisia puolustusmekanismeja
    • Matala veren D-vitamiinipitoisuus liittyy alttiuteen sairastua flunssaan
    • D-vitamiinilisä yksin ei estä flunssan kehittymistä

    D-vitamiinin puute (seerumin 25-hydroksivitamiini D taso alle 50 nmol/l) on historiallisesti yhdistetty luustosairauksiin, sillä D-vitamiinin puute aiheuttaa lapsilla riisitautia ja aikuisilla luuston pehmenemistä. Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että D-vitamiini vaikuttaa ihmisen puolustusmekanismeihin monella eri tavalla. Se aktivoi tehokkaasti luontaisia puolustusmekanismeja lisäämällä esimerkiksi virusten ja bakteerien kasvua estävän katelisidiini- nimisen peptidin määrää. D-vitamiini vaikuttaa myös hankittuun immuniteettiin säätelemällä T-solujen toimintaa. Se vahvistaa hengitysteiden epiteelisolujen toimintaa. D-vitamiini on yllättäen myös liiallista tulehdusreaktiota rajoittava aine.

    Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmiset, joilla on matala veren D-vitamiinipitoisuus sairastavat enemmän hengitystieinfektioita kuin ihmiset, joilla D-vitamiinipitoisuus on tulkittu riittävän korkeaksi. On myös näyttöä, että merkittävä D-vitamiinilisä vähentää hengitysinfektioita henkilöillä, jotka sairastavat toistuvia hengitystieinfektioita tai joilla on vikaa elimistön puolustusmekanismeissa. D-vitamiinia on jopa verrattu antibiootteihin.

    Toisaalta pelkkä D-vitamiinilisä ei muuten terveillä lapsilla tai aikuisilla vähennä merkittävästi flunssien määrää. Tämä johtunee elimistön puolustusmekanismien monimuotoisuudesta.

    D-vitamiinia saadaan ruuasta (vitaminoitu maito ja rasvalevite, kala, kananmuna, maksa, sienet) ja auringon valosta. Nämä eivät kuitenkaan riitä Suomessa pitämään D-vitamiinitasoa riittävänä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee ikääntyville 20 ug:n vitamiinilisää vuorokaudessa. Voi olla, että tämä annos ei ole kaikille immunologisesti riittävä, ja ikääntyville on suositeltu veren tasoiksi 75-100 nmol/l. Oikea D-vitamiinin annos on kiistanalainen. On myös kiistanalaista, kannattaako muuten terveen ihmisen mitata veren D-vitamiinipitoisuus. Mittausta ikääntyvillä puoltaa se, että Suomessa puuterajan (50 nmol/l) alittavia D-vitamiinipitoisuuksia on todettu noin viidenneksellä aikuisista.

    D-vitamiinin puutos on yhdistetty lukuisiin sairauksiin, esimerkiksi syöpään, verenkiertoelimistön tauteihin ja diabetekseen, mutta kiistatonta näyttöä ei ole.

  • Prebiootti parantaa suoliston mikrobiomia

    • Suolen mikrobiomi säätelee laajasti elimistön vastustuskykyä
    • Prebiootit edistävät suolistolle edullisten suolistobakteerien kasvua
    • Polydekstroosi on prebiootti ja se osaltaan lisää ruokamassaa suolessa ja ehkäisee ummetusta.

    Prebiootti on eloton ja turvallinen, kuidun kaltainen imeytymätön ruuan hiilihydraatti Se edistää elimistölle hyödyllisten suolistobakteerien esimerkiksi laktobasillien ja bifidobakteerien kasvua. Prebiootteja on äidinmaidossa, äidinmaidon vastikkeissa ja ravinnossa mm. sienissä, parsassa, sipulissa, valkosipulissa ja soijapavuissa. On näyttöä, että prebiootit vähentävät pienten lasten hengitystieinfektioiden esiintymistä.

    Polydekstroosi on prebiootti. Se on rakenteeltaan glukoosipolymeeri. Paksunsuolen bakteerit käyttävät polydekstroosia ravinnokseen ja polydekstroosi lisää suolen hyödyllisten bifidobakteerien määrää. 

    Polydekstroosi lisää ruokamassaa suolessa ja ehkäisee ummetusta. Polydekstroosi on yleensä hyvin siedetty, mutta muiden prebioottien lailla, se voi lisätä suolen kaasun määrää ja aiheuttaa ilmavaivoja.

    Polydekstroosi siis muuttaa suolen mikrobiomia edulliseen suuntaan. Suolen mikrobiomi säätelee laajasti elimistön vastustuskykyä ja useita muita toimintoja ja se aktiivisen tutkimuksen kohteena. Uusimmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suolen mikrobiomi vaikuttaa myös aivojen toimintaan.